A próbakör során keressük az
autó korlátjait, gyorsítsunk, fékezzünk, és ha
tehetjük, vigyük emelkedőre a kocsit. A motor
kifogástalan üzeme nagyon fontos: hogy miként
indul hidegen, füstöl-e, egyenletes-e a
teljesítménye, ad-e rendellenes hangot. Az
alacsony olajszint, darabos, koszos olaj, a
kipufogó feletti koromfolt a motor kopottságára
utal.
A motortérben hiányzó vagy törött
műanyag burkolatok a kocsi korábbi balesetes
múltjára utalnak. A váltásoknak akadás és
zajmentesen kell történniük. Ha valamelyik irányba
húz a jármű vagy remeg fékezésnél, akkor nincs
rendben. Amennyiben kanyarodáskor, vagy fékezéskor
nyöszörgő hangokat hallunk, korrózióra lehet
gyanakodni.
Vigyázzunk, mert ha felületi
rozsdát találunk, mélyebben is hasonló lehet. A
friss fényezés eleve gyanús. Az eltérő színű vagy
hullámos karosszéria elemek, változó illesztési
hézagok a hanyag javítási munkát, karambolos
előéletet feltételezik. A felesleges matricák
fényezési hibát, korróziós vagy antennalyukakat
takarhatnak. A gumik azon kívül, hogy ha kopottak,
hamarosan cserélni kell őket, futóműhibára is
utalhatnak egyenetlen kopás esetén.
A
porvédő gumiharangok nem lehetnek szakadtak. A
lengéscsillapító jó, ha az autó kevesebb, mint
háromszor rugózik, amikor lenyomjuk a kocsi
sarkait. Az ékszíjak, a gumicsövek, a kézifék, a
kipufogó rendszer, a világítás, az ablaktörlők, a
duda, a biztonsági övek és az ablakok működésében
hiba nem lehet.
Az automata sebességváltós
autóknál az olaj szivároghat. A szervokormány
forgatáskor jobb- és baloldalra elvileg
ugyanakkora erőre van szükség, nem rángathat,
csendesnek kell lennie.
A kocsi forgalmi
engedélyében szereplő adatoknak azonosnak kell
lenniük a gépjárművön találhatókkal. Az adatok
egyeztetését elsődlegesen a gépjármű gyártmány,
típus, alvázszám, motorszám, rendszám, szín
összevetésével tehetjük meg.
Bocsi József igazságügyi
gépjármű szakértő