Az első feladat annak
eldöntése, hogy milyen autóra van
szükség:
Mekkora összeget szán a
vásárlásra?
Kp. vagy lízingvásárlás mellett
dönt?
Mennyit kíván az üzemben tartásra
költeni?
(súlyadó, kötelező biztosítás, casco
biztosítás, rendszeres karbantartás, üzemszerű
meghibásodások, típushibák javítása, kopó
alkatrészek cseréje)
Mennyi az évi
futásteljesítmény igény?
Dízelt vagy benzinest
szeretne?
Hány személyt fog
szállítani?
Mekkora a csomagtartó
igény?
Többnyire városban vagy országúton
közlekedik?
Van kedvenc gyártója és
típusa?
A család egyetlen, vagy a második
autója lesz?
Szabadidős célra
szánják?
Vállalkozásnak kell az autó, vagy
magáncélra?
Mennyire zavarja, hogy
szépséghibás, vagy nem üzembiztos a jármű, amit
használ?
Önmaga tudja-e javítani, vagy
szakműhelyben fogja javíttatni az autót?
Az
előző kérdéssorozatra adott válaszok alapján a
választható típusok száma le kell, hogy csökkenjen
tíz alá. Ezután következhet a vadászat a kiszemelt
típusra. A feladat néha megoldhatatlan különösen
akkor, ha figyelembe vesszük a mindenkori
időhiányt.
Biztos vétel a családban, vagy a
régóta látókörben lévő autó, amelyben esetleg
utazott már a leendő tulajdonos és ismeri a volt
tulaj szokásait, tudja a megtett kilométerek
számát.
Teljesen idegen helyen, ismeretlen
kereskedőnél, vagy újsághirdetés útján vásárolni
használt járművet egy szerencsejátékkal felér.
Persze erre is van megoldás. Kitanulhatja a
vásárló saját kárán az autókereskedés
csínját-bínját, de ez a legdrágább módszer.
Alapszabály, hogy az alkalmi és feltűnően
kedvező ajánlat mindig gyanús!
Az igazi
megoldás a műszaki állapotfelmérés és értékbecslés
a márkaszervizekben, és a vásárlás előtti
eredetiségvizsgálat együtt az eladóval és az
autóval. Ennek a komplex vizsgálatnak az ára a
típustól függően 30-50 ezer forint. Természetesen
az ember meggondolja, hogy ezt a pénzt
feleslegesen fizesse ki, ezért nem árt a könnyen
felismerhető hibákról és kereskedői fogásokról
tudni. |