Ez a gazdaságilag pozitív
folyamat sok negatív mellékhatással járt.
Ugrásszerűen megnőtt a külföldről behozott
használt autók száma (az első időszakban elérte a
200,000-300,000 darbot is), illetve virágozni
kezdett a belföldi gépjármű kereskedelem is.
200,000-ről 600,000-re nőtt a járművek
tulajdonjogával kapcsolatos közlekedés-igazgatási
ügyek száma. E virágzó gazdasági környezetben
azonban megjelentek a hamis okmányok, és
ugrásszerűen megnőtt az autó lopások száma is.
A jármű igazgatás az első időkben
számítógépes nyilvántartás nélkül képtelen volt
felvenni a harcot e negatív jelenséggel szemben. A
korábbi 5 –6.000-es szám helyett 1993-ban már
20,000-25,000 autót loptak el. Ez az ugrásszerű
„fejlődés” mindenképpen szükségessé tette, hogy
olyan módszereket vezessen be a rendőrség, amely
alkalmas a növekvő bűnözés
visszaszorítására.
Alapvetően kétféle
módszer ismert a lopott járművek legalizálásánál:
a jármű azonosítói érintetlenek, csak az okmányok
hamisak, vagy eredeti okmányok felhasználásával az
alváz- és motorszám átütésével a jármű
hamis.
Az első módszer visszaszorításához meg
kellett szervezni a számítógépes
járműnyilvántartást és a külföldi
rendőrhatóságokkal a folyamatos kapcsolattartást,
a jármű okmányainak az ellenőrzésére. A második
módszer felderítésére pedig ki kellett dolgozni
egy olyan eljárást, amely lehetővé teszi a jármű
fizikai ellenőrzését. Az utóbbira jött létre az
eredetiségellenőrzés.
Az eredetiségvizsgálatot
1998. január 1-én vezették be. Hatása azonnal
érzékelhető lett. E pillanattól kezdve a mai napig
a járműbűnözés fokozatosan visszaszorult. A lopott
járművek számának 8-10%-os csökkenése 1999.
júliusától – 2000. decemberéig meghaladta a
20%-ot. Ez olyan eredmény, amelyet senki nem
vitathat az eredetiségellenőrzés
intézményétől.
A gépjármű okmányrendszer is
komoly fejlődésnek indult. 1999. január 01-től
bevezették az új típusú forgalmi engedélyt és a
törzskönyvet. Ez a változás a járművek
adás-vételének addigi gyakorlatát is
megváltoztatta. Ma már nem elegendő az
adás-vételkor a forgalmi engedély átadása,
mindenkor meg kell követelni a törzskönyv
csatolását is az adás-vételi szerződéshez, mivel
ez az okmány a kizárólagos bizonyítéka a jármű
tulajdonjogának. Ettől eltérő eljárás esetén a
vevő nem szerzi meg a jármű tulajdonjogát.
Ugyancsak pórul járhat az a vevő, aki az egyre
javuló statisztika ellenére lopott járművet
vásárol.
Igaz erre az esély egyre kisebb,
mivel a rendelkezésre álló nyilvántartások és az
eredetiségvizsgálat együttesen szinte 100%-os
garanciát ad a jármű tisztaságára. |