Mit kell tudni az eredetiségvizsgálatról?
Az eredetiség vizsgálat olyan Hatósági eljárás, melyben a Kérelmező (természetes vagy jogi személy) igénye alapján a jármű eredetiség ellenőrzésre szakosodott EURO - MOBIL Gépjármű Szakértői Állomás Kft. (a továbbiakban: szakértői állomás) speciális módszerekkel megvizsgálja a Kérelmező által bemutatott járművet abból a célból, hogy kiszűrje a jármű egyedi azonosítóinak, motorszámának manipulációját, és a közlekedési igazgatási hatóság felé tanúsítsa a jármű eredetiségét az alábbiak szerint:



  1. Az EURO MOBIL GSZÁ. Kft. jogosult a 35/2000. (XI.30.) BM rendelet 44.§-a alapján eredetiség vizsgálatra és az Igazolás kiadására.
    Az eredetiségvizsgálatot a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalával (KEK KH) Együttműködési Megállapodást kötött Közreműködőként végzi.

  2. A szakértői állomás által végzett vizsgálat elsősorban a jármű eredetiségének ellenőrzésére, a jármű egyedi azonosítóinak, motorszámának manipulációjának kiszűrésére irányul. A vizsgálat során a jármű elsődleges és másodlagos azonosítóinak ellenőrzése, valamint az 1999. évi LXXXIV tv. 31.§-a alapján a nyilvántartásában történő adategyeztetése történik meg. Ebből adódóan a vizsgáló állomás kártérítési felelőssége is csak az e körben okozott igazolt és okszerű károkra terjed ki.

  3. A hatósági eljárásért jármű kategóriától függő igazgatási szolgáltatási díjat kell a vizsgálat előtt készpénz átutalási megbízáson (csekken) befizetni. (A befizetés más formája, pl. rózsaszín csekk az eljárásban nem fogadható el).


Az eredetiségvizsgálatot Kérelmezőnek a csekk átadásával együtt a határozat postázási címét is közölni kell a Közreműködővel ha a Határozatot nem az Okmányirodában szándékozik átvenni.

A KEK KH a vizsgálatot követően a vizsgálatról kiadott Igazolás alapján határozatot küld a Kérelmező által megadott Határozat postázási címre. A Kérelmezőnek a kézhez kapott Határozat alapján a hatósági eljárásban fellebbezési joga van.

A külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott járművek eredetiségvizsgálata csak a jármű származásellenőrzés eredményéről szóló Határozat jogerőre emelkedését követően végezhető el!

A közlekedési igazgatási eljárásban a járművek eredetiségvizsgálatának elvégzését a KEK KH által kiállított hatvan napnál nem régebbi Határozattal kell igazolni. A jármű eredetiségvizsgálatának eredménye a közlekedési igazgatási eljárásban csak egyszer használható fel. A közlekedési igazgatási hatóság újabb eredetiségvizsgálat nélkül a tulajdonos, üzemben tartó, vagy meghatalmazottja kérelmére hatósági bizonyítványt állíthat ki az eredetiségvizsgálati nyilvántartásból.

  1. A szakértői állomás köteles és jogosult a Kérelmező hozzájárulásával a jármű műszaki adatait nyilvántartani.

  2. Amennyiben a Kérelmező az adatok közlését, igazolását megtagadja, az eredetiség vizsgálat nem végezhető el.

  3. A jármű-nyilvántartás hibájából keletkezett károkért a szakértői állomás nem vállal felelősséget. Annak érvényesítése érdekében a panaszt a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala felé kell továbbítani.

  4. A szakértői állomás az Együttműködési Megállapodás alapján, a vizsgálati módszert és technológiát köteles titokban kezelni, ezért a vizsgálat ideje alatt a vizsgáló helyiségben a megrendelő nem tartózkodhat.

  5. A szakértő állomás az eljárás során a KEK KH által elfogadott roncsolásmentes VINTEST-E technológiát alkalmazza.

  6. A szakértői állomás vizsgálati módszere a külső beavatkozás gyanújának megállapítására alkalmas. Ennek adat felvételezése esetén a Hivatal a rendőrhatóságot soron kívül értesíteni. Az ezt követő szakértői vizsgálatot a rendőrség által kirendelt igazságügyi szakértő végzi, a vizsgálat eredménye vagy megerősíti, vagy cáfolja az alapgyanút.

  7. A bűncselekmény gyanújának megállapítását követő büntetőeljárás miatt keletkező károkért a szakértői állomás felelősséget nem vállal.

  8. A Kérelmező az őt ért kárról köteles a szakértői állomást soron kívül, írásban értesíteni. A kár azonnali bejelentése, vagy a kárenyhítési kötelezettsége elmaradása miatt, keletkező többlet károk megtérítésére a szakértői állomás kötelezettséget nem vállal.

  9. A gyártási évvel kapcsolatos jogi szabályozás, sem az elmúlt időben, sem jelenleg nem egyértelmű. Az ide vonatkozó 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet korábbi szabályozása, valamint a nyugat-európai gyakorlat szerint gyártási évként a nyilvántartásba és a forgalmi engedélybe a jármű első nyilvántartásba vételének dátumát tüntette fel a hatóság, mely sok esetben a tényleges alvázszámból megállapítható adatoktól eltér. Az alvázszám kódolása alapján meghatározható, (vagy ennek hiánya esetén meg nem határozható) évjárat eltérés kapcsán keletkező adateltérésre a 2. pontban meghatározott kártérítési felelősség nem terjed ki.

  10. Az esetleges kártérítés alapját nem az adásvételi szerződésen feltüntetett érték, hanem a jármű valós értéke határozza meg. Ezt az általános gyakorlat alapján igazságügyi szakértő állapítja meg.

  11. A Kérelmező tudomásul veszi, hogy bizonytalan adatok, illetve jelek esetén a jármű, a szakértői állomás által megjelölt időpontban további vizsgálatra visszarendelhető.

  12. Amennyiben az adminisztrátor a kérelmező tájékoztatása alapján azt állapítja meg, hogy a vizsgálatra állított jármű vizsgálatának elvégzésére az állomás nem képes, úgy a vizsgáló állomás a vizsgálatot megtagadhatja, erről a tényről a kérelmezőt az adat-felvételezés előtt tájékoztatja.

  13. Amennyiben az adat felvételezés során a KERT (Központi Eredetiségvizsgálati Rendszer) megállapítja az ügyfélképesség hiányát, úgy a hatósági eljárás nem indítható meg.

  14. A Kérelmező tudomásul veszi, hogy a szakértői állomás a járműben hagyott értékekért felelősséget nem vállal.

  15. A szakértői állomás a vizsgálat során tudomására jutott személyi adatokat harmadik fél számára jogszabályi kötelezettséget kivéve - nem adhatja ki, és más célra ezeket nem használhatja fel.

  16. Az Igazolás csak a KEK KH informatikai rendszerével történő kommunikációt követően kerülhet kiadásra. Kérelmező tudomásul veszi, hogy amennyiben az adategyeztetés technikai okok miatt azonnal nem végezhető el, az Igazolás kiadása késhet.

  17. A Kérelmező a Kérelem aláírásával igazolja az általa átadott iratok hitelességét és a szóban közölt információk valódiságát.

  18. Az előzetes eredetiség vizsgálatra irányuló hatósági eljárás a kérelem aláírásával indul meg. A kérelem aláírásával az ügyfél elfogadta annak adattartalmát és kérelmezi a hatósági eljárás lefolytatását.

  19. A Kérelmező a vizsgálat végeztével az általa aláírt Kérelmet, az Igazolást (a jármű előzetes eredetiségvizsgálatára irányuló kérelem befogadásának, az adatok rögzítésének-felvételezésének valamint a felvett adatok Hivatalhoz való továbbításának tényéről, és időpontjáról), valamint az igazgatási szolgáltatási díj befizetését tanúsító befizetést igazoló bizonylatot kapja meg.

  20. A vizsgálathoz kötődő Határozat érvényessége a kiállítás napjától számított 60 nap. A 60 napos határidőbe nem számít be azaz idő, amíg az eredetvizsgálatot követő büntető eljárás során a jármű lefoglalás miatt a hatóság őrizetében volt.

  21. A szakértői állomás az eredetiségvizsgálatot az ügyfélváróban elhelyezett hatósági díjak alapján végzi.

  22. A KEK KH jármű nyilvántartás hibájából keletkező kártérítési igényt a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (1094 Budapest, Balázs B. utca 35.) felé kell továbbítani.

  23. A tevékenységre vonatkozóan az EURO - MOBIL GSZÁ. Kft. valamennyi állomásra érvényes központilag kötött felelősség biztosítással rendelkezik.

  24. Az eredetiségvizsgálattal kapcsolatban bármely panaszt az eredetiségvizsgáló állomás vezetője köteles kivizsgálni. Az állomás vezetője kérheti a panasz, írásban történő benyújtását. Amennyiben az ügyfél úgy ítéli meg, hogy panaszát nem vagy nem megfelelően orvosolták, az ügyfél fordulhat a közreműködőhöz: EURO - MOBIL GSZÁ. Kft. (1033 Budapest, Benedek Elek utca 14. Tel: 367-3976 )

  25. Felügyeleti szervünk: Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal, valamint a területileg illetékes Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségek.